Friday, January 14, 2011

menerawang?

hmm ya.

sedang rasa tidak senang.
tak mahu tidur sepanjang malam ini, boleh?

hati kata mahu, badan kata jangan.
fikiran malas peduli.

cehhh. dari duduk begini baik selesaikan apa-apa yang patut.

ohh sudah. sudah.........
sudah separuh selesai.

hei, aku teringat mimpi aku.
mimpi dulu-dulu yang belum selesai.
kembara belum habis aku sudah tersedar.
terputus tayangan minda.
baru teringat al-kisah yang ini.

bila ya?
tiada jawapan.

yang pasti, aku tak mampu untuk berkembara hari ini.


hoh.
aku dah mula menerawang lagi.
pergi mencari dia.
heh. di mana-mana pun ada dia. dan juga Dia.
kuat sungguh daya tarikan kamu ya.

ahh sudah.
melalut lagi.
heh.benci betul aku mencoret dengan isi yang bersepah-sepah.

oh. esok awal pagi sudah keluar.
sertai mereka-mereka ke tanah tinggi. dekat dengan rumahku tempatnya.
aku tak bayangkan apa-apa lagi. malas. biar aja apa agendanya.
yang ku harap moga dipermudahkan segalanya.

amin.



ummi! selamat hari lahir! pengorbananmu sungguh tak terkira! maaf akak tak pulang.
cuti pertengahan nanti akak harap akak dapat belikan hadiah untuk umi.
jaga kesihatan. moga dikurniakan nikmat kesihatan yang lebih baik....
akak harap selepas akak habis belajar akak dapat menyenangkan ummi.
tak nak ummi susah sampai ke tua!
i try my best ummi!!


ahh.tiba-tiba mahu benar lihat dan tenung mata ummi sambil senyum.
salam dan cium tangan ummi.
aku tahu menyenangkan hatinya pahala buatku.

sungguh, perjalanan menuju kedewasaan memang mengajar aku untuk lebih memahami orang lain.
ya Rabb.. moga kami adik beradik tidak melupakan tanggungjawab kami pada ummi dan abah kelak.
amin.

2 comments:

  1. nak curik due perenggan terakhir, dan seolah-olah aku juga berkata begitu.

    ReplyDelete
  2. *senyum*

    ummi/mak/ibu/mama/bonda etc.
    menggunung sayang untuk kita,
    halus.
    aku nak berjasa untuk ummi abah aku.
    selama ni banyak mana jasa aku pada mereka? :(

    ReplyDelete