Wednesday, July 21, 2010

sebuah buku yang memerlukan sebuah gitar


pagi-pagi lagi sudah hujan. memang rasa dingin merayap ke seluruh tubuh.
dalam mamai, bangun dan terduduk di katil.

hah! mimpi lagi!
lagi-lagi mimpi.
mimpi memang mainan tidur,
kata orang la.
aku tahu,
tapi kadang kala mimpi datang bukan untuk bermain.
aku kadang kala penat.
kadang kala selesa.
mimpi datang beri sesuatu.
aku terima.
aku guna untuk jalani hari aku.
peristiwa datang,
dan aku tidak terkejut.

cuma, tu lah.
aku ada buku dalam hati.
terkunci.
ikut aku, nak buka atau tidak.
ada masa aku buka.
bila terbuka, memang susah untuk aku kawal.
buat masa sekarang,
dia lebih negatif.
maaf untuk mereka yang tiba-tiba kekok dengan aku.
aku tak tolong diri aku lagi.
aku biarkan dulu.

walau aku tahu itu tidak bagus.

eksperimen diri, tak salahkan?
ada kesan dia, dan aku maklum tentang itu.
tiba masa, terpulang pada aku untuk betulkan.

aku sangat mahu memiliki sebuah gitar sekarang.
melodi dari petikannya mampu buat aku tenang.
buat masa sekarang,
aku penat membuku.
sudah berjilid-jilid.
aku mahu lontarkan.
luak separuh pun jadi la.
penat tapi aku tahan.

kadang-kadang aku penat memujuk diri.
tapi, ye lah. kalau tak pujuk,
aku tak rasa aku mampu senyum.




tempoh hari aku merayap ke kedai-kedai gitar. paling murah yang aku jumpa RM75.
ala. bajet aku tak cukup.
aku serius bila aku cakap aku perlu gitar. aku perlu luahkan melalui melodi.
sangat perlu.
ada tak sesiapa yang nak hadiahkan aku gitar?
aku tak kan lupa sampai mati.
ceit. mimpi la aku. =)

1 comment: