Thursday, December 17, 2009

Genap 19

11.57 p.m si pencuri hati mengucapkan selamat hari lahir pada aku.. dia bikin aku senyum.. (kamu yang pertama. terima kasih kanda)

masuk 00.00 a.m dan jam seterusnya, aku terima lagi ucapan dari insan-insan lain..

ikinku, neko(fazlyn), hellwa, noreka, nini..

(ikin dan noreka hantar mms sebenarnya, malangnya waktu itu aku guna hp yang tak dapat terima mms.. tp untung aku, dapat terima juga mms mereka)

dari sudut hati ini,

terima kasih kalian..

demi tuhan yang maha mencintai,

terima kasih..

aku kira hari itu adalah hari yang luar dari kebiasaaannya berbanding hari-hari biasa yang aku lalui di rumah. dari pagi, tiada seorang pun ahli di rumah yang mengucapkan selamat pada aku. itu memang sudah tipikal, jadi aku tak kisah..dah jadi kebiasaan untuk aku tiap-tiap tahun, tambah-tambah lagi ummi sedang dilanda gangguan kewangan. jadinya aku memang tak mengharapkan apa-apa walaupun ummi lazimnya akan bawa kami adik-beradik makan malam di luar kalau ada di antara kami yang umurnya sudah genap.

tak mengapa ya ummi, akak faham.

hujung tahun memang kos perbelanjaan tinggi, persiapan sekolah adik-adik, yuran sekolah mereka lagi. nak pulak bulan ni tiba-tiba peguam minta bayaran rm2500 untuk uruskan hal prosedur rumah...kita sedang diuji lagi dan akak tahu ummi kuat. dari dulu lagi ummi kuat.

ummi, terima kasih kerana mengusung akak 9 bulan dalam perut, lahirkan akak dengan susah payah, dan bersama abah membesarkan akak dari kecil sehingga sekarang, genap 19.
terima kasih..akak tahu dari akak kecil lagi macam-macam benda pernah ummi tempuh. semakin akak besar, semakin akak belajar nilai ketahanan itu.

jadinya, pada waktu siang aku cuma buat hal-hal seperti kebiasaannya di rumah.
sehinggalah, panggilan itu masuk.

"tengah buat apa tu"

"tak gi mana-mana ke hari ni"

"tengok la macam mana kang, kita kuar minum"


keluar minum dengan dia.. semestinya aku jawab OK!
aku jarang dapat bertemu dia

terima lagi panggilan dari dia minit-minit selepas itu.

"tengah on the way"

maka kami minum di Sg. Choh. ajak Ikin sekali, kerana dia ada di Sg. Choh juga pada waktu itu.
kalau sempat dia datang katanya.
duduk minum. agak lama juga, kerana dia mahu tunggu kawannya datang.
pelik juga aku waktu tu. dia tunggu kawannya agak lama. tapi aku xkesah, asalkan aku duduk di sisi dia.. ada dengan dia.
akhirnya kami pulang juga.. tidak sempat berjumpa kawannya pada waktu itu.
dalam kereta dia bilang, "hari ni ingatkan nak celebrate tadi"

"oh.." aku blur sedikit, tidak tahu mahu respon apa waktu itu, kerana gayanya begitu bersahaja.

aku sampai di rumah. dia beri kek pada aku. bertulis ucapan hari lahir.
aku tersentuh.
(kamu bikin syg tersentuh tahu.. kek tu sedap.. antara kek hari lahir syg yang paling sedap pernah syg rasa.. tak pernah orang buat begitu pada syg. demi tuhan yang maha mencintai, terima kasih...)

11.12.2009

aku tak kan lupa.
terima ucapan selamat dari mereka-mereka,
terima kek dari dia,
buat pertama kali, aku duduk di sisi dia pada hari lahirku,
dan yang paling penting, Alhamdulillah.. aku masih bernafas...
Alhamdulillah..

genap 19.
lagi 359 hari menuju angka 20.
jumlah besar, nampak lama, tapi aku yakin, masa itu pasti berlari pantas. sekejap.

untuk aku, "selamat menempuh ujian baru. umur baru, ujian baru juga pasti muncul. selamat bersabar dan selamat maju ke hadapan"

hoh..da nak 20 tahun rupanya.. gulp.

2 comments:

  1. setiap m'sia allah berikan dugaan masing2..
    Allah tak kan uji hambaNya diluar kemampuan hambaNya sndri..
    harap umi dah aisyah sndri tbh hadapi sume tu..
    kite pown ade mslh sndri..
    ingt, hidup tak kan lari dari mslh..
    smakin kite lari dari mslh, smkin mslh tu dtg kat kite..
    maslh prlu diselesaikan..bukan dijauhi..

    sory coz that day tak smpt join cah & naim..
    sory sngt2..
    well, tlg parenz kat kebun..
    same mcm date kite comment nie..
    sory sngt tak dpt jmpe coz prob yg same..
    be strong to face the future!!

    ReplyDelete
  2. betul tu.
    mslh kite kene hadapi,
    bukan untuk lari.
    mslh utk kite ,
    selagi tak hadapi mcm mamna kite nk belajar.
    mslh sndr akan mematangkan diri.

    xpe kin..
    bile lg kite nk tlg parents..
    time ade kat umah ni la kite nk menolong..
    tmbh pahala plak tu..
    daijobu..
    yeah tQ!
    u too, lets be strong for the future!

    ReplyDelete