Wednesday, December 23, 2009

cinta tidak memerlukan sebab

Sepasang suami isteri berjalan di tepi sebuah tasik yang indah. kemudian si isteri bertanya kepada si suami.

Isteri: kenapa abang menyukai saya? kenapa abang mencintai saya?

Suami: abang tak boleh nak terangkan sebabnya, tetapi abang memang menyayangi dan mencintai sayang!

Isteri: abang tak boleh terangkan sebabnya? macam mana abang boleh kata abang sayang dan cintakan saya sedangkan abang tak boleh terangkan sebabnya.

Suami: betul! abang tak tahu sebabnya tetapi abang boleh buktikan bahawa abang memang cintakan sayang!

Isteri: Tak boleh beri bukti! tidak! saya hendak abang terangkan kepada saya sebabnya. kawan-kawan saya yang lain yang mempunyai suami dan teman lelaki, semuanya tahu menerangkan mengapa mereka mencintai. dalam bentuk puisi dan syair lagi. mengapa abang tidak..

Si suami menarik nafas panjang dan berkata, "baiklah! abang mencintai sayang sebab sayang cantik, mempunyai suara yang merdu, penyayang dan mengingati abang selalu. abang suka senyuman manis sayang dan setiap tapak sayang melangkah, di situlah cinta abang bersama sayang!"

Si isteri tersenyum dan berpuas hati dengan penerangan suaminya.

Selang beberapa hari kemudian, si isteri mengalami kemalangan dan koma. Si suami amat bersedih lalu berbisik kepada isterinya walaupun isterinya masih dalam koma kerana dia tahu isterinya tetap mendengar,

"sayang! jika disebabkan suara aku mencintaimu... sekarang bolehkah engkau bersuara? tidak! oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

jika disebabkan kasih sayang dan ingatan aku mencintaimu... sekarang bolehkah engkau menunjukkannya? tidak! oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

jika disebabkan senyuman aku mencintaimu... sekarang bolehkah engkau tersenyum? tidak! oleh itu aku tidak boleh mencintaimu. jika disebabkan langkah aku mencintaimu... sekarang bolehkah engkau melangkah? tidak! oleh itu aku tidak boleh mencintaimu.

jika cinta memerlukan sebabnya, seperti sekarang. aku tidak mempunyai sebab untuk mencintaimu lagi. adakah cinta memerlukan sebab? tidak! aku masih mencintaimu, dulu, kini, selamanya dan cinta itu tidak perlu sebab.. kadang kala perkara tercantik terbaik di dunia tidak boleh dilihat, dipegang. tetapi.. ia boleh dirasai di dalam hati."

maka mengalirlah air mata si isteri yang masih dalam keadaan koma itu...

dipetik dari http://www.koleksicinta.blogspot.com/.

cinta itu tidak perlu sebab bukan.. kamu rasa dan kamu akan tahu.

kerna, rasa itu misteri.

No comments:

Post a Comment