Tuesday, March 29, 2011

Kak Sumi saya

ruang pejabat telah  lengang dan aku sedang tunduk mengemas kertas.
toleh ke meja sebelah, Kak Sumi sedang  mengemas barang-barangnya.

"Aisyah, mari sini"

"It's your last day and I don't have anything to give you.  I found this in my closet."

dia hulur frame shiro petto kuning.

aku ambil. macam biasa, ekspresi  aku blur.

"You take care of yourself ya.. Further your study. Good luck dear you such a smart girl."

terus, dia cium pipi aku. kepalaku diusap lembut.

"you are like a daughter to me"

aku angguk perlahan. terkaku sebentar. ummi aku sendiri tidak pernah cium pipi aku bila umur aku sudah mejejak remaja.

"thank you Kak Sumi"

3 bulan aku di situ, menjadi pembantu dia.
penyabar, penyayang, mesra.

dengan dia kamu akan rasa selamat.
bagai dijaga.

waktu hujung  bulan, musim audit, dia ditimbun dengan kerja yang  sangat banyak.
meja dihempas.

aku hanya mampu melihat. tak pandai untuk mengalunkan kata-kata penenang.
tapi aku faham. setiap hari aku lihat perjalanan kerjanya. sangat banyak.
maka, aku tekad untuk membantu dia sedayanya.
dia banyak mengajar aku tika itu.
nasihat juga tidak pernah lekang dri bibir.

mana mungkin aku lupa Kak Sumi.

salah seorang yang mengajar aku tentang bagaimana untuk bekerja segigihnya.









"thank you, Kak Sumi. Aisyah tak lupa kakak. nasihat kakak Aisyah semat diam-diam dalam hati"

No comments:

Post a Comment